Headlines News :

>
Home » , , , » Pepatah Melayu Baru : Memberi Mesin Cetak Wang Lebih Baik Dari Memberi Wang

Pepatah Melayu Baru : Memberi Mesin Cetak Wang Lebih Baik Dari Memberi Wang

Berikut beberapa petikan dari laman blog berhubung isu-isu di atas;

Ajar Melayu pancing ikan
MUHAMMAD ALI HASHIM
15 Julai 2013

HARI ini diperhatikan semakin ramai Melayu-Muslim menyuarakan rasa kecewa dan ‘frustration’ terhadap kedudukan politik dan ekonomi bangsa berbanding persepsi positif dan optimis di dekad awal selepas merdeka.

Ramai semakin hilang keyakinan diri melihat kedudukan ekonomi dan politik Melayu-Muslim bukan semakin bertambah baik dan kukuh seperti diharapkan; malah semakin merosot dan membimbangkan. Bangsa Melayu kelihatan seolah-olah kehilangan punca.

Belajar daripada kejayaan Cina

Trend pemikiran seperti ini berbahaya dan tidak wajar dibiarkan berleluasa. Hakikat yang wajib Melayu-Muslim terima ialah: mencari kambing hitam menyalahkan orang lain bukan jalan keluar dan jika dituruti cuma akan memburukkan masalah kelemahan Melayu.

Satu cara mudah mengatasi kelemahan diri ialah mempelajari pengalaman sukses orang lain. Umat Islam pasti teringat hadis Rasulullah SAW menggalakkan menuntut ilmu, sekali pun “sampai ke negeri China”. Pada pandangan saya bangsa Melayu dan umat Islam Malaysia sebenarnya bertuah dan harus bersyukur kerana terdapat ramai warga Malaysia keturunan Cina di negara sendiri. Belajarlah daripada pengalaman mereka, terutama dalam bisnes!
Selanjutnya....



Sebuah pepatah Cina kuno yang pertama kali saya dapatkan dari ayah saya. Mungkin sudah lebih dari 20 tahun yang lalu. Saya sendiri tidak ingat persis saat itu sedang membicarakan apa dengan ayah saya, tapi saya ingat dengan jelas pepatah ini. Ayah saya mengatakan :
Jika kita ingin menolong orang lain, jangan langsung memberi ikan, tapi berikan pancingnya, karena Memberi Pancing lebih baik daripada Memberi Ikannya. Itu pepatah Cina kuno. Jika kita memberi ikan, nanti orang yang kita tolong akan keenakan, menjadi malas dan tidak mau berusaha. Tapi kalau kita memberi pancingnya, dia akan berusaha mendapatkan ikannya sendiri. Maksudnya adalah jika menolong orang, jangan langsung memberikan apa yang dia inginkan, tapi kita berikan bantuan yang bisa dia pakai untuk berusaha sendiri.
Share this article :

0 comments :

 
Support : Creating Website | Mahapatih Srinagasari Jayapura Negara | Sun Template
Proudly powered by Blogger
Copyright © 2013. AMGINT GLOBAL - All Rights Reserved
Template Design by Creating Website Published by Love and Care