Sejarah telah mencatatkan bahawa kebangkitan Islam kali pertama
yang berlaku di zaman Nabi Muhammad S.A.W. bersamanya ilmu dan akhlak.
Selain mendapat pertolongan Allah secara lahiriah mahupun ghaibiah,
kebangkitan Islam pertama tidak boleh dipisahkan dengan ilmu yang
disampaikan dari Allah kepada Rasulullah, itulah wahyu namanya. Wahyu
itu yang kini tercatit sebagai Al-Quran, panduan dan rujukan buat umat
Nabi Muhammad S.A.W.
Buah kepada ilmu yang
diturunkan kepada Nabi Muhammad, lahirlah akhlak yang mulia. Akhlak yang
agung ini menjadikan peribadi seseorang itu mulia bersamanya. Kerana
akhlak inilah ramai para sahabat yang masuk Islam. Islam itu indah,
kerana penganutnya mempunyai akhlak yang mulia.
Kebangkitan
Islam kedua juga pasti mengulangi yang pertama. Bezanya dulu Nabi
Muhammad membantu dengan fizikalnya, kali ini fizikalnya tiada tetapi
bantuan diberikan melalui roh baginda S.A.W., sepertimana roh baginda
datang membantu para mujaddid terdahulu seperti Imam Ghazali, Imam
Syafie, Imam Nawawi, khalifah Umar Ibnu Aziz dan ramai lagi.
|
Sejarah telah mencatatkan, para mujaddid dan mujtahid, mereka ini
mempunyai akhlak yang mulia. Mereka inilah yang menyalin peribadi
baginda Rasul S.A.W. Akhlak yang mulia itu lahir dan menjadikan peribadi
seseorang itu begitu mulia apabila syariat Tuhan berjaya ditegakkan
didalam dirinya. Hasil syariat yang dipandu dengan ilmu bersumberkan
wahyu dari Nabi itulah membuatkan kejayaan dalam peribadi seseorang.
Kebangkitan
Islam kali kedua sedang terjadi. Setiap hari, peristiwa yang berlaku
semakin membenarkan kedatangan pemimpin yang dijanjikan. Sebagai post
mortem buat para pejuang kebenaran, selain diminta untuk mendapatkan
rasa-rasa hamba, kita dituntut untuk menegakkan syariat Islam dalam diri
kita. Mana mungkin rasa-rasa hamba dapat diperolehi jika asasnya tidak
dibangunkan.
Untuk menegakkan syariat didalam
diri, kita perlukan ilmu. Sumber ilmu yang boleh membina peribadi yang
agung sudah tentu daripada warisan Nabi kita S.A.W. Itulah Quran, Hadis,
ijmak ulama dan kias, panduan buat kita selaku Ahli Sunnah Waljamaah.
Juga selaku murid kepada mursyid kita, Abuya telah tinggalkan bekalan
ilmu yang yang sepatutnya boleh membimbing peribadi dan
sekurang-kurangnya keluarga kita dalam menyelamatkan iman. Itulah minda
Abuya yang ditinggalkan dalam bentuk sajak-sajak, kuliah dan ceramahnya,
samada telah dijadikan nasyid mahupun silibus pendidikan. Telah
terbukti hasil didikan Abuya melahirkan manusia yang maju lahiriahnya
dan maju tamadun rohaniahnya.
Pendidikan Abuya
adalah pendidikan Islam yang melahirkan masyarakat yang berkasih sayang,
bertolong bantu satu sama lain. Ini kerana ilmunya dari matan Al-Quran
dan Hadis, ijmak ulama dan kias. Memang itu yang sepatut dihasilkan dari
pendidikan Islam. Tidak hanya merperkatakan perihal ilmunya malah ilmu
itu diamalkan dalam kehidupan seharian. Masyarakat awam pun terasa
nikmat bersama mereka yang dilahirkan dari pendidikan Islam yang hakiki
ini.
Ilmu sememangnya tidak dapat dipisahkan
daripada kebangkitan Islam. Wahyu yang diturunkan kepada baginda S.A.W.
itulah ilmu dan panduan kepada para sahabat ridwanullah 'alaihim.
Khalifah
Umar ibnu Aziz ketika pemerintahannya, beliau membetulkan soal ilmu dan
berperasaan kepada Ahlul Bait. Ketika itu Ahlul Bait dihina di
mimbar-mimbar masjid, di majlis-majlis besar samada rasmi atau tidak,
begitulah yang terjadi di zaman itu. Maka dengan ilmu ilham dan taqwa
yang luarbiasa, keluarga Rasulullah dimuliakan semula. Malah diwajibkan
berselawat keatas Nabi dan keluarganya didalam khutbah bermula di era
Khalifah Umar Al-Aziz.
Begitu juga di
zaman-zaman mujaddid berikutnya. Ilmu Ilham yang berteraskan Quran,
Hadis, Ijmak Ulama dan kias ini membuahkan natijah dan hasil mulia.
Sejarah kebangkitan Islam berulang dari zaman ke zaman. Maka tidak rugi
kita mengkaji sejarah dan menyalinnya dalam membuat sejarah yang baru.
Menolak kebaikan yang tercipta hasil dari pendidikan Islam ini tidak
membawa kebaikan, malah menimbulkan perpecahan sekalipun perjuangan
dibuat atas nama Islam.
Pendidikan Islam
melahirkan manusia yang tinggi rasa kehambaannya. Perasaan ini digambar
bukan melalui kata-katanya tetapi pada natijah perjuangan dan pada
peribadi individu itu sendiri. Tidak boleh kita mengatakan kesalahan
kita itu dijamin selamat kerana kita pejuang Islam. Malah Nabi sekalipun
mengaku salah dan bertaubat setiap hari. Lihat bagaimana Khalifah Umar
Al-Aziz yang sangat merasakan dirinya terlalu berdosa dan matinya dalam
keadaan yang terlalu merasa dirinya tidak selamat. Perasaan itu bukan
pada kata-katanya malah terus memberikan kesan pada fizikalnya juga.
Untuk
mendapatkan peribadi yang mulia, untuk menjadi pejuang kebenaran, untuk
membangunkan kebangkitan Islam kedua, semua ini perlukan ilmu yang
benar dan tepat. Sumbernya mestilah dari Quran dan Hadis, ijmak ulama
dan kias. Sekiranya Quran dan Hadis ditolak malah dikatakan tidak
relevan dan tak bersesuaian, mana mungkin hati akan terpandu dan
dipandu. Mana mungkin boleh terselamat dari tipuan nafsu dan syaitan,
dari godaan dunia dan isinya. Sekalipun ilmu itu benar namun jika tidak
memberikan kesan yang baik pada hati, nafsulah yang akan menguasai diri.
Jadilah seperti Barsisa, yang melahirkan ribuan ahli abid, yang mampu
beribadah di atas awan dan terapung di atas sungai, tetapi Barsisa
sendiri pun akhirnya mati dalam kesesatan. Mati menyembah nafsu dan
syaitan.
0 comments :
Post a Comment